مطالب

تفاوت گارانتی با وارانتی چیست ؟

تفاوت گارانتی با وارانتی چیست ؟

امروزه آنقدر محصولات در بازار های مختلف متنوع است که خریدار ممکن است دچار سردرگمی شود . به عنوان یک خریدار ابتدا باید یک سری ویژگی یا استاندارد رو برای محصول در نظر بگیریم ، به این ترتیب انتخاب کالا راحت تر خواهد بود . به عنوان مثال یکی از مهمترین مواردی که در هر خرید باید به آن توجه کنیم ، گارانتی یا وارانتی محصول است .

تصور کنید هنگام خرید کولر ، یک فروشنده کولر خود را به مدت ۵ سال گارانتی میکند و فروشنده دیگری همان کولر را ۵ سال وارانتی میکند. حالا اگر تمام شرایط فروش یکسان باشد و تنها تفاوت این دو کولر در گارانتی و وارانتی باشد ، شما کدام کولر را انتخاب میکنید ؟

گارانتی اصطلاحی است که اغلب با کلمه وارانتی اشتباه میشود پس باید تفاوت این دو کلمه را قبل از خرید دانست تا بتوان از هرگونه ضرر در خرید هم به صورت آنلاین و هم آفلاین جلوگیری کرد .

گارانتی یعنی چه ؟

به تعهدی که برای عملکرد محصول یا خدمات بعد از فروش کالا به صورت رایگان ارائه میدهند ، گارانتی می گویند . به عبارتی دیگر سازنده محصول کیفیت ، عملکرد و محتوای محصول را ضمانت کرده و در صورت عدم تحقق این پیمان وظیفه دارد محصول مورد نظر را تعمیر ، تعویض یا پس بگیرد .

گارانتی در مدت زمان مشخصی اعتبار دارد و به عنوان حقوق مصرف کننده شناخته میشود . به این معنا که در زمانی که مشخص شده عملکرد یا کیفیت محصول پایین تر از حد قابل قبول باشد ، مسئولیت آن با تولید کننده است .

وارانتی یعنی چه ؟

وارانتی ضمانتی است که توسط سازنده محصول یا فروشنده به خریدار داده میشود و در آن حقیقت داشتن واقعیاتی که راجب محصول گفته میشود تضمین شده است . وارانتی معیاری برای تشخیص کیفیت ، تناسب و عملکرد محصول طبق استاندارد های لازم است . در صورتی این حقایق وجود نداشته باشند سازنده باید آن را تعمیر یا تعویض کند ولی آن را دریافت میکند .

مزایا و معایب گارانتی :

از مشکلات احتمالی که در ضمانت نامه ( گارانتی ) محصولات باید در نظر گرفت این است که بعضی از تولیدکنندگان فقط برای جذب مشتری روی گارانتی تاکید میکنند اما برای کاهش هزینه در صورت مرجوع کردن کالا بند هایی رو اضافه میکنند که دست خریدار را میبنند به همین دلیل باید شرایط گارانتی را قبل از خرید با دقت خواند .

تفاوت گارانتی با وارانتی :

 وارانتی یک ضمانت رسمی است ، در این خصوص که محصول به درستی کار کند در غیر این صورت سازنده باید آن را جایگزین یا تعمیر کند . معمولا گارانتی با وارانتی اشتباه گرفته میشوند در حالی که گارانتی تضمین در رابطه با کیفیت محصول است که از طرف فروشنده به مشتری داده می شود . سرویس وارانتی میتوان گفت تضمین کننده قطعات است یعنی در حالی که گارانتی محصول هم به اتمام رسیده باشد شرکت سازنده چنانچه دستگاه دچار نقص فنی شده باشد باید آن را تعمیر کند .

گارانتی سندی کتبی است اما وارانتی اظهارنامه ضمنی است که این موضوع مهم ترین تفاوت این دو است .

در جدول زیر تفاوت گارانتی و وارانتی را از جهات مختلف اورده ایم .

 گارانتیوارانتی
   گارانتی تعهدی است که تولیدکننده به مصرف کننده داده که در مدت زمان مشخص کاملا درست کار کرده و در صورتی که دچار عیب، نقص و خرابی شود، تولید کننده وظیفه دارد محصول مورد نظر را تعمیر، تعویض یا پس بگیردوارانتی تضمین کتبی است که واقعیات و ویژگی های عنوان شده در رابطه با محصول انتخابی حقیقت داشته و مشخص می‌کند که محصول استاندارد‌های مشخص شده را داشته و کیفیت و عملکرد آن مطابق استانداردها است.
معنیتعهدتضمین
اعتبارمکتوب یا شفاهیمکتوب
قابل استفاده برای  محصولات ، خدمات و افراد    فقط محصولات
شرایط فروش  ممکن است یکی از شرایط فروش باشد یا نباشد  شرط فرعی خرید بوده که ممکن است صریح یا ضمنی باشد
هزینهرایگانمشتری باید برای وارانتی هزینه پرداخت کند
مدت زمانبسته به محصول متفاوت استبلند مدت است
عودت وجهبلهخیر

به بیان شیوا تر

این دو حقیقتا به هم شباهت های زیادی دارند ولی اگر به بطن آنها دقت کنید تفاوت هایی را متوجه میشوید که به وسیله آن از هم مجزا میشوند . گارانتی به مشتری تعهد میدهد که آن کالا در زمان مشخصی درست کار کند و اگر غیر از این بود قطعه خراب شده را تعویض کند اگر درست نشد دستگاه را تعویض میکند اگر باز هم درست نشد مبلغی که دریافت شده بود را عودت میدهد این به معنای گارانتی کردن یک محصول است اما در وارانتی داستان طور دیگری خواهد بود ابتدا اینکه زمان وارانتی طولانی تر است و به این معناست که به مشتری تضمین میدهد اگر دستگاه خراب شد آن را درست میکنند ولی تعویض نمکینند یا آن را پس نمیگیرند فقط و هزینه تعمییر قطعه تعویض شده را دریافت میکنند .به طور معمول در گارانتی زمان کوتاه تر و در وارانتی زمان طولانی تر است در اصطلاح به گارانتی تعهد گفته میشود زیرا فرد متعهد میشود که گفته هایش را عملی کند ولی در وارانتی ضمانت میکند . عملا گارانتی قوی تر از وارانتی است .

پشتیبانی خدمات چیست ؟

پشتیبانی خدمات به معنای این است که به طور مثال دستگاهی که شما میفروشی ۳ سال گارانتی دارد ولی طبق مصوبه مجلس مثلا ۱۰ سال پشتیبانی خدمات دارد و این مدت زمان بستدگی دارد به نوع محصول و قوانین صنفی مرتبت با آن کالا زمان پشتیبانی خدمات را قوانین مجلس شورای اسلامی به طور کلی تعیین میکند

به طور مثال کارخانه ایران رادیاتور یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیستم های گرمایشی و سرمایشی کالاهای مختلفی در این زمینه تولید میکند که مدت زمان گارانتی محصولات با هم متفاوت است مثلا پکیج ایران رادیاتور دارای ۲ سال گارانتی کلیه قطعات است ولی  اسپلیت ایران رادیاتور شامل ۵ سال گارانتی کمپرسور و ۱۸ ماه گارانتی سایر قطعات می باشد و رادیاتور ایران رادیاتور  چه رادیاتور آلومینیومی چه رادیاتور پنلی ۱۰ سال گارانتی شده است .

وارانتی بهتر است یا گارانتی ؟

در کل گارانتی فقط محدود به یک بازه زمانی خاص و از قبل تعیین شده میباشد و پس از گذشت آن دوره شرکت سازنده هیچ گونه تعهدی نسبت به محصولی که فروخته ندارد ولی سرویس دهی در این مدت چه از لحاظ تعمیرات و تعویض قطعه رایگان است ، در صورتی که وارانتی مدت زمان طولانی تری دارد ولی مشتری هزینه خدمات را باید پرداخت کند . بنابراین گارانتی بهتر از وارانتی است .

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با گارانتی و وارانتی و تفاوت های این دو کسب کرده باشید . اگر نیاز به راهنمایی در خرید تمام محصولات تهویه مطبوع دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید . همچنین محصولات ما رو از سایت پایاتهویه میتوانید ببینید .

www.payata.com

۲۰ ۵۰ ۳۳۳۳ ۰۲۱

به این مطلب امتیاز دهید
[مجموع : 0 میانگین: 0]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *