دسته‌بندی نشده

داکت اسپلیت با اسپلیت دیواری چه تفاوتی دارد ؟

داکت اسپلیت با اسپلیت دیواری چه تفاوتی دارد ؟

شاید جالب باشد که بدانید اسپلیت دیواری با داکت اسپلیت چه تفاوت هایی دارد و نکات قابل توجه در زمان خرید این دو نوع سیستم تهویه مطبوع شامل چه مواردی می شود. البته هر دو سیستم کولرگازی محسوب میشوند.

در معرفی کلی این دو سیستم تهویه مطبوع رایج ، توضیحات مختصری قابل شرح می باشد.

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل می شود که بخش داخلی آن را اواپراتور می گویند

 و از بخش خارجی آن به اصطلاح بنام کندانسور یا کمپرسور یاد می شود ، البته لازم به ذکر است که داکت اسپلیت یا کولر گازی کانالی از سیستم ها و تجهیزات تهویه مطبوع مورد نیاز امروز

بشریت می باشد .

اسپلیت دیواری نیز، دستگاهی دو تکه است که تکه بیرونی آن معمولا پشت پنجره یا بالکن یا بر روی بام نصب می شود، مثل اسپلیت کانالی : کندانسور یا کمپرسور نام دارد که با لوله مسی ، مبرد (گاز فریون) به یونیت داخلی در داخل ساختمان متصل می شود .

همانطور که از نام آنها پیداست تفاوت این دو سیستم تهویه مطبوع در نوع یونیت داخلی آنهاست یعنی یونیت داخلی داکت اسپلیت داخل سقف کاذب نصب شده و از طریق کانال کشی هوا به داخل ساختمان جریان پیدا میکند ولی یونیت داخلی اسپلیت دیواری روی دیوار نصب میشود و هوا مستقیما از اواپراتور وارد محیط میشود .

لازم است بدانید که کولر گازی دیواری و داکت اسپلیت اگر از نوع سرد و گرم باشند این امکان را دارند که سرمایش لازم در فصول گرم (تابستان و بهار) و گرمایش در فصول سرد (زمستان و پاییز) را تامین کنند. معمولا مردم به خاطر صرفه جویی در مصرف برق ، با وجود داشتن اسپلیت دیواری و داکت اسپلیت برای تامین گرمایش در فصل سرما از شوفاژ استفاده می کنند اما راه دیگری نیز وجود دارد که فقط با داکت اسپلیت ها امکان پذیر است آن هم استفاده از کویل آب گرم در اسپلیت کانالی است

به اینصورت که آبگرم از پکیج و یا موتورخانه وارد  کویل آب گرم میشود ، همین امر

سبب انتشار هوای گرم به تمام قسمت های کانال می گردد و گرمایش لازم را به داخل ساختمان منتقل می کند.

✓ اسپلیت دیواری و داکت اسپلیت از لحاظ عملکرد شباهت های زیادی دارند اما در مواردی که در ادامه به بررسی آن می پردازیم باهم متفاوت اند.

۱٫ اولین تفاوت اسپلیت دیواری و داکت اسپلیت در چگونگی نصب آن ها می باشد. به این صورت که پنل داخلی کولر گازی بر روی دیوار در محل نصب قرار میگیرد اما در سیستم داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی پنل ها در سقف کاذب تعبیه میشود و از جلوی دریچه ی یونیت داخلی کانال کشی شروع میشود . (چیزی شبیه به کانال کشی های کولر آبی )

۲٫ چگونگی پخش و توزیع هوا دومین تفاوت قابل ذکر در این دو سیستم تهویه مطبوع می باشد. در اسپلیت دیواری ، پنلی که بر روی دیوار نصب می گردد بر اساس ظرفیت هوادهی ای که دارد و با توجه به کوچک بودن بلور فن پرتاب باد کمتری دارد

درحالی که داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی به دلیل مجهز بودن به پروانه با فشار استاتیک بالا

قابلیت رساندن هوا بوسیله کانال را به تمام قسمت های ساختمان دارد

۳٫ سومین‌ تفاوت اسپلیت دیواری باداکت اسپلیت شکل ظاهری آنهامیباشد. یونیت داخلی اسپلیت دیواری

در محیط داخلی و بر روی دیوار نصب می شود اما یونیت داخلی اسپلیت کانالی داخل سقف کاذب نصب می شود و عموما قابل مشاهده نیستند.البته دریچه های خروجی آن به دلیل کانال کشی مشخص می باشد. 

۴٫ کنترل و مدیریت دما نیز از دیگر تفاوت های این دو نوع اسپلیت می باشد. معمولا در اسپلیت ها برای تنظیم و تغییر دما از ریموت کنترل استفاده می شود اما داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی دارای ترموستات دیواری می باشند. 

۵٫ مورد بعدی صدای اسپلیت ها در زمان کارکرد می باشد. البته ظرفیت اسپلیت ها هم در ایجاد صدا موثر

هستند زیرا با بالا بودن ظرفیت دستگاه ها پروانه دستگاه ها بزرگ تر خواهد بود و در نتیجه صدای بیشتری را تولید می کند. پس داکت اسپلیت ها صدای بیشتری نسبت اسپلیت دیواری دارند که بدلیل نصب آن ها در سقف و عایق کاری هایی که جدیدا در زمان تعیین جای داکت استفاده می شود ، میتوان مقدار نسبتًا

زیادی از صدای آن را کاهش داد.

یکی دیگر از تفاوت های بین داکت اسپلیت و اسپلیت دیواری میزان طول لوله کشی بین یونیت خارجی و داخلی هست ، در اسپلیت کانالی امکان طول لوله کشی بسیار بالاتر از اسپلیت دیواری است و داکت اسپلیت ها محدودیت کمتری در ضمینه لوله کشی عمودی دارند .

۶٫ نکته ی حائز اهمیتی که این تفاوت دارد این است که کاربر هنگام استفاده از اسپلیت دیواری امکان مدیریت مصرف برق بیشتری نسبت به داکت اسپلیت دارد ، به این دلیل که : اسپلیت دیواری در هر فضا جداگانه یکدستگاه نصب میشود ولی داکت اسپلیت ممکن است یکدستگاه برای دو تا چندفضا نصب شده باشد پس کاربری که از اسپلیت دیواری استفاده میکند میتواند دستگاهی که مربوط به اتاقی که نیازی به تهویه ندارد را خاموش کند ولی کاربری که از اسپلیت کانالی استفاده میکند این امکان را ندارد .

✓ در نهایت میزان انرژی و برق مصرفی نیز از مواردی است که بسیار با اهمیت می باشد. برق مصرفی دستگاه ها با

توجه به برند و ظرفیتی که دارند با هم متفاوت می باشد. انتخاب اسپلیت دیواری یا داکت اسپلیت های اینورتر که برق کمتری را مصرف می کنند، در کاهش هزینه ها تاثیر چشمگیری دارند.

کلام آخر

درصورت نیاز به راهنمایی بیشتر می توانید با ایمیلinfo@payata.com یا یکی از شماره های ۰۲۱۳۳۳۳۵۰۲۰ – ۰۹۳۸۴۳۹۶۵۶۲ تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان باتجربه پایاتهویه بپرسید. همچنین برای مشاهده و

خرید انواع محصولات سرمایشی و گرمایشی به سایت payata.com مراجعه نمایید